A máme tu dva další letní a dlouho očekávané popcornové filmy – Smrtonosnou past 4.0 s Brucem Willisem a Next s Nicolasem Cagem v hlavní roli. Co od nich můžete čekat, máte-li v plánu shlédnout je ve vašich kinech a stojí-li vůbec za to kupovat lístek, na to se vám pokusím odpovědět v dnešních dvou mini-recenzcích.
Smrtonosná past 4.0
Od chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že se bude točit Smrtonostná past 4.0 (Live Free or Die Hard), jsem byl trochu na rozpacích z toho, zda producenti udělali dobře, že na pokračování „kultovní“ akční série uvolnili peníze a hlodala mě myšlenka „jestli už není trochu pozdě“ vzít počtvrté Bruce Willise a snažit se z něj udělat ještě jednou Johna McClana. Obav z toho, co se nemusí povést, bylo hodně a musím se přiznat, že do kina jsem šel spíše s očekáváním průměrné blockbusteru než plnohodnotného pokračování Smrtonosných pastí se stejným nábojem a humorem, jaké měly v dřívějších dílech.
Když jsem z kina odcházel, byl jsem velmi rád, že jsem se mýlil. Dvě hodiny utekly rychlým tempem a byly plné akce, pohybu a humoru. Film se neskrývá za žádný pokus u hlubší pohled, jako to nepříliš zdařile dělá vzpomínající Rocky Balboa, je to zkrátka akční pecka staré školy s přídavkem moderních efektů.
Ústřední zápletka je stará jako akční filmy samy. Jeden šílenec, bývalý pracovník vládní bezpečnosti, se rozhodl využít svých znalostí a přejít tzv. „na druhou stranu“. Má v plánu pomocí moderních technologií a faktu, že vše se dá ovládat na dálku, způsobit naprostý chaos, nabourat americkou infrastrukturu a trochu se přitom obohatit. Proti němu stojí kdo jiný než Bruce Willis a mladý hacker, který mu pomáhá tam, kde jen hrubá síla nestačí.
Naštěstí pro nás je postava *Johna McClan** napsána tak jako dřív, je tedy opět stejně tvrdohlavý, zdravě naštvaný a sázející jednu hlášku za druhou. Byť to už nikdy nebude ten stejný Willis, který bojoval sám proti přesile německých teroristů na mrakodrapu Nakatomi před dvaceti lety, je podle mého soudu Smrtonosná past 4.0 důstojnou tečkou za celou sérií a režisér Len Wiseman si 4 hvězdy plně zaslouží.
Next
Nejdřív musím předznamenat, že Nicolas Cage je jeden z mých oblíbených herců. Sleduji jeho kariéru od úplných začátku a nevynechal jsem prakticky žádný film, který natočil. Nick je velmi všestranný herec, v jehož repertoáru najdeme na jedné straně oscarový a dechberoucí Leaving Las Vegas, na druhé straně ale i průměrné rodinné či akční filmy (za všechny Lovci Pokladů). Kam patří Next? Právě bohužel mezi ty průměrné.
Next je snímek natočený podle povídky P.K. Dicka, jehož dílem se inspiroval i Steven Spielberg při natáčení Minority Report. Next vychází z povídky Golden Man a pojednává o muži, který vidí do budoucnosti a to pouze do své vlastní a jen následující dvě minuty. Tohoto „daru“ využívá jako iluzionista v Las Vegas, až si jeho schopností všimne agentka FBI v podání Julianne Moore a chce pomoci s vyhledáním bomby ukryté teroristy. Mezitím však potkává Nicolas Cage v roli Chrise Johnstona půvabnou Jessicu Biel, která zlepší jeho schopnosti a ten ve svých viděních zjistí, že pokud pomůže FBI, tak jeho dívka zemře. Musí se tedy rozhodnout, jak celou situaci vyřešit.
Dějová linka i zápletka je podle mého názoru dobrá a snímek mohl přinést zajímavou atmosféru a dosáhnout kvalit zmíněného Minority Report. Režisér Lee Tahamori však prakticky žádnou z příležitostí nevyužívá a podle mého názoru promarňuje jakoukoliv možnost dostat ze scénáře cokoliv nadprůměrného. Nicolas Cage hraje řemeslně dobře, ale i přes nový účes a pár hlubokých pohledů „z očí do kamery“ nezajímavě a šedě. Julianne Moore je jako agentka FBI absolutně nepřesvědčivá a Jessica Biel se změnami ve své citové náklonnosti k hlavnímu hrdinovi mi přijde trochu „přitažená za vlasy“. Pohledy do budoucnosti nejsou nijak odlišitelné od plynoucí reality a tak vše působí „neuceleně“. Z velkého potenciálu se z filmu stává průměrná nudná podívaná, kterou stačí vidět jednou a už se k ní bohužel nevracet. Škoda.
Scénář přímo neodsuzuji, myslím, že při lepším přístupu by měl velký potenciál, výsledek tedy přičítám jako chybu režiséra, Lee Tahamori mě zkrátka o svých schopnostech vůbec nepřesvědčil, v rukou někoho schopnějšího možná víc, takto však jen 3 hvězdy za námět a pár hezkých záběrů.
Velmi se těším na příští rok a Nicolase Cage ve filmu o životě pokerového hráče Amarilla Slima pod režií Miloše Formana. Po tom, co dokázal „vydolovat“ z herectví-neherectví Jima Carreyeho ve snímku Muž na Měsíci, čekám opravdový zážitek.
Díky za další recenze, zdá se, že mě přesvědčila o SP 4.0 :-).
Jen poslední odstavec před nadpisem – Texy není zas tak chytrý, aby to pochopil a Miloš Forman není Forrman.
[1] Mingan: díky, opraveno